Gnäll, ett av dagens största arbetsmiljöproblem
Har läst en text av Christina Stielli om gnäll som jag tyckte var mycket intressant. Har inte läst studier kring detta tidigare. Men jag har funderat sista tiden kring just gnällkultur. Den kulturen växer snabbare än annan kultur, varför?
Jag har tänkt att medarbetare kanske måste få gnälla för att må bra. Att jag själv är överpositiv och för arbetsgivarvänlig. Och jag har många ggr hört att det inte är högt i tak om jag försöker motverka gnäll.
Därför gillar jag extra Christinas defintion på skillnaden mellan gnäll och högt i tak; När det inte är fråga om lösningsorienterade diskussioner utan just gnäll som inte leder till något mer än dålig stämning och dränerad energi.
Tydligen tycker 25% av medarbetarna i Sverige att det är för mycket gnäll på arbetsplatsen och att det är ett av våra största arbetsmiljöproblem. Tänk om vi skulle ta med frågan i skyddsronds-protokollet, Har vi för mycket gnäll på arbetsplatsen? För forskning visar att gnäll är skadligt på flera sätt.
Dessutom dödar gnäll arbetsglädje och stjäl värdefull tid av oss, tid som kan användas för att lösa problem.
Men vad beror då gnäll på? Enligt Dr Robin Kowalski så beror det på fem orsaker:
- Jag vill ta bort eget ansvar
- Jag vill göra någon avundsjuk
- Jag vill ha makt
- Jag vill ursäkta en dålig insats.
- Jag vill ha uppmärksamhet
Så när du hör gnäll nästa gång kan du fundera på orsaken. Och så finns det tips hur vi kan motverka epedimin:
Skapa konstruktiva sammanhang för viktiga kritiska samtal.
Som medarbetare är det viktigt att ta sitt ansvar för hur jag själv pratar om saker och vilka samtal jag ger näring till.
Den energi du sprider – positiv eller negativ – smittar av sig! Detta gäller för alla på en arbetsplats. Lyft fram det som är bra. Prata om problem med ett lösningsorienterad fokus. Positiv attityd är inte helt beroende av vad som händer i livet utan något man själv skapar varje dag.
Prata om attityd och samtalsklimat på arbetsplatsen. Det är en lika naturlig och självklar del av jobbtillvaron som papperssortering, adminrutiner och semesteransökan. Vi pratar om alla dessa praktiska saker men på många arbetsplatser glömmer man att prata om de mentala rutinerna.
Utmana varandra att alltid ta upp de positiva sakerna först. Starta möten med att fokusera på det som gick bra föregående vecka, beröm medarbetarna för insatser och ta det negativa i andra hand.
Låt det mentala nyårslöftet för 2018 bli en gnällfri arbetsmiljö!