HUR VI REKRYTERAR PÅ MIMER
Är du sugen på att söka jobb hos oss? Här har vi samlat information och tips om rekryteringen.
Vår rekryteringsprocess
-
Det första steget i processen tar du som kandidat ansvar för, det vill säga att skicka in en komplett ansökan. Hos oss ansöker du bäst med ett uppdaterat CV och personligt brev. Eventuellt kan det också finnas kompletterande frågor som vi önskar att du svarar på i samband med din ansökan.
-
I detta skede går rekryteringsansvarig och rekryterande chef igenom inkomna ansökningar. Detta gör vi vanligtvis efter att ansökningstiden löpt ut så det kan ta lite tid från att du sökt jobbet till att du får återkoppling från oss. Bästa tipset är att ha is i magen - vi återkommer alltid till samtliga kandidater.
-
Är det så att vi har ett högt antal kandidater som sökt tjänsten brukar vi kalla till speedintervjuer i första skedet. Detta sker vanligtvis i teams under ca 15-20 minuter. I inbjudan till en speedintervju skickar vi också med några frågor som vi önskar att du besvarar under intervjun. Detta för att du ska kunna förbereda dig så bra som möjligt inför intervjun.
-
Denna intervju tar vi gärna fysiskt i så stor utsträckning som möjligt. Denna kan ta mellan 45-90 minuter - lite beroende på tjänst. Under intervjun kommer vi berätta med om oss på Mimer och om tjänsten. Därefter vill vi lära känna dig och dina erfarenheter så bra som möjligt. Självfallet kommer det också finnas möjlighet att ställa dina frågor till oss. Vi tycker det är viktigt att se intervjun som en dialog - det är lika mycket du som kandidat som ska utvärdera oss som arbetsgivare som det är vi som ska utvärdera dig som potentiell kandidat för tjänsten.
I vissa rekryteringar kan vi också i förhand skicka ut ett case (eller uppgift) till dig som vi önskar att du kikar på. Detta kan ibland kräva lite förberedelse och tankekraft från dig som kandidat och det är viktigt att du återkommer till oss om om det är något som verkar otydligt. Under intervjun kommer du ha möjlighet att presentera din lösning.
-
Mot slutet av rekryteringsprocessen skickar vi alltid ut tester till kandidaten. Vi använder oss av Thomas International och kommer skicka ut två olika tester, ett för beteendeanalys och ett för färdighetstester. Inför testerna kommer du få mer information kring vad de innebär samt instruktioner som kan vara bra att läsa igenom. Klicka på länkarna ovan för att läsa mer om testerna.
-
I samband med testerna brukar vi alltid fråga om referenser. Detta görs i samråd med dig och vi kommer aldrig ringa någon förrän du är meddelad. Du kommer ha tid på dig att förbereda dina referenser på ett eventuellt samtal och om du har flera referenser får du också möjlighet att välja ut vem som är mest lämplig för jobbet som du söker.
-
Sista checken är att göra en bakgrundskontroll. Vi gör alltid en individuell bedömning om det är någon som visar sig i belastningsregistret.
-
I det sista steget i rekryteringsprocessen ger vi dig ett jobberbjudande hos oss.





Tips inför intervjun
Är du inbjuden på intervju hos oss på Mimer? Kul! Vi vet att det kan vara nervöst att gå på intervju, speciellt om man inte har så mycket erfarenhet av intervjuer. Är det så att det är lite nervöst så kan vi varmt rekommendera att se filmen nedan. Här delar Sara på HR med sig av sina fyra bästa tips inför intervjun.
Vanliga frågor
-
CV på svenska eller engelska?
Här på Mimer har vi svenska som koncernspråk vilket gör att du kan skicka ditt CV på svenska. Engelska går såklart bra, men det är inget som krävs hos oss om det inte står specifikt i annonsen.
-
När får man återkoppling?
Kandidatupplevelsen är viktigt för oss och vi har som regel att alltid återkoppla till samtliga kandidater. Vi försöker att jobba på så snabbt det går men ibland kan det ta lite tid. Tips är att ha lite is i magen.
-
Jag ser inga lediga jobb?
Ibland är det så att vi inte har några utannonserade tjänster hos oss. Vår rekommendation är då att "connecta" med oss så får du mail så snabbt vi öppnar upp en ny rekrytering.
-
Jag hittar inte annonsen?
När ansökningstiden gått ut på en annons så avpubliceras den och blir svår att hitta. Därför kan det vara bra att ha sparat ner annonsen ifall du vill kika igenom den igen inför en eventuell intervju. Annars kan du alltid kontakt oss för en kopia.
-
Byta tid för intervju?
Är det så att något dyker upp som gör att du inte kan delta på inbokad intervju - hör av dig till oss. Ibland kan det vara så att man behöver skjuta på den av olika anledningar, det kan vara oplanerade händelser eller att tekniken helt enkelt inte fungerar inför ett möte på Teams. Vi förstår helt!
-
Övriga frågor
Har du andra frågor kring din ansökan eller processen som helhet. Hör av oss till oss i chatten nedan så svarar vi så snart vi kan!
Hälsar du på dina kollegor?
Ibland kan det vara svårt att veta om man passar in på ett företag eller inte. Som du säkert lagt märke till så är kulturen och värderingarna; omtanke, nytänkande och engagemang något som genomsyrar vår verksamhet. Men hur översätter man det till ett beteende? I videon ovan får du ett hum om hur vi ser på det.